(7) Finanse samorządowe
Dochody Piastowa w roku 2000 wyniosły 1007 zł na głowę mieszkańca, co przy uwzględnieniu inflacji (7.3%), stanowiło spadek wysokości ponad 7% w stosunku do roku poprzedniego. Był to drugi z kolei rok spadku dochodów miasta; gdyż dochody z roku 1999 były o ok. 2.5% niższe niż w r. 1998. Spadek dochodów samorządowych w okresie ostatnich dwóch lat jest trendem ogólnokrajowym i wynika po pierwsze z ogólnego spadku tempa wzrostu gospodarczego w kraju, i po drugie, ze zwiększającego się uzależnienia finansów samorządowych od polityki Ministerstwa Finansów, która w tym okresie była dla samorządów bardzo niekorzystna.
Wykres25. Dochody miasta Piastowa w okresie 1996-2000, z uwzględnieniem inflacji, w złotówkach na 1 mieszkańca z 1999 r.
Porównanie dochodów Piastowa możliwe jest jedynie na rok 1999, gdyż nie ma jeszcze ogólnopolskich danych o budżetach samorządowych na rok 2000. Porównanie to będzie dokonane w oparciu o średnią dla powiatu pruszkowskiego, województwa mazowieckiego oraz do średniej krajowej. Porównamy również dochody Piastowa do dochodów miast i gmin sąsiadujących, tj. warszawskich gmin Ursus i Włochy oraz Pruszkowa i Ożarowa Mazowieckiego.
Wykres 26 Dochody Piastowa na 1 mieszkańca w porównaniu do średniej dla powiatu, województwa i kraju (rok 1999)
Wykres 27 Dochody Piastowa na 1 mieszkańca w porównaniu do miast i gmin sąsiadujących
Dochody Piastowa są znacząco niższe w porównaniu do średniej dla powiatu pruszkowskiego, województwa mazowieckiego i średniej krajowej. Podobnie niskie dochody mają również sąsiadujące dwa ośrodki zespołu miejskiego, do którego należy Piastów: tj. Ursus i Pruszków. Cały ten ciąg zurbanizowany ma podobne problemy rozwojowe, których częścią jest skromna baza podatkowa. Dla porównania, miasto Ożarów Mazowiecki, należące do sąsiedniego powiatu warszawskiego zachodniego ma dochody o 50% wyższe, a dochody gminy Warszawa-Włochy są wyższe o 150% od dochodów Pruszkowskiego Zespołu Miejskiego.
Samodzielność budżetu
Budżet Piastowa odznacza się niską samodzielnością. Samodzielność budżetu ocenia się według proporcji dochodów własnych do dochodów ogółem. W Piastowie proporcja ta wynosi 24% w porównaniu do średniej dla całego powiatu pruszkowskiego 37%, dla Mazowsza 35% i średniej krajowej 32%. Dla porównania, ten sam wskaźnik dla sąsiedniej gminy Ursus wynosi niewiele więcej, bo ok. 28%, lecz dla Pruszkowa już 32% a dla Ożarowa Mazowieckiego 49%.
Wykres 28 Samodzielność budżetu: procent dochodów własnych w dochodach ogółem
(a) w porównaniu do powiatu, województwa i kraju
(b) w porównaniu do gmin i miast sąsiadujących
Wykorzystanie własnej bazy podatkowej
Samorząd Piastowa odznacza się bardzo wysokim, bliskim maksymalnemu, wykorzystaniem swej bazy podatkowej. Wskaźnik tego wykorzystania wynosi dla Piastowa 98%, w porównaniu do średniej dla powiatu 90%, dla Mazowsza 92%, przy średniej krajowej 87%. W sąsiednim Pruszkowie, wykorzystanie własnej bazy podatkowej wynosi 85% (wykresy 30 i 31).
Wykres 30 Wykorzystanie lokalnej bazy podatkowej przez samorząd w Piastowie w porównaniu do średnich dla powiatu, województwa i kraju
Wykres 31 Wykorzystanie lokalnej bazy podatkowej przez samorząd w Piastowie w porównaniu do gmin i miast sąsiadujących.
Struktura dochodów
W dochodach Piastowa w r. 2000 w wysokości 23 567 tys. zł największą pozycję -
8 852 tys. zł - stanowiły udziały w podatkach dochodowych skarbu państwa (z czego 8 492 tys z podatku dochodowego od osób fizycznych). Następny co do wielkości dochód pochodził z lokalnych podatków i opłat (4 264 tys. zł), z czego podatek od nieruchomości wyniósł 2 111 tys (1 171 tys od osób prawnych i 940 tys zł od osób fizycznych). Subwencja ogólna wyniosła
6 707 tys. a dotacje celowe (na zadania zlecone i własne) 1 930 zł.
Należy tu zaznaczyć, że do sumy dochodów planowanych zabrakło w wykonaniu ponad 6%. Szczególnie uciążliwe dla budżetu miasta był ponad jednomilionowy niedobór w udziałach w podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikły z nieoczekiwanej decyzji Ministerstwa Finansów. Ponad pół miliona zabrakło również w planowanych dochodach z podatku od nieruchomości od osób prawnych.
Wykres 32 Struktura dochodów Piastowa w 2000 r.
Wydatki
Wydatki Piastowa w 2000 r. wyniosły 26 114 tys. zł, co przekraczało dochody o 2 547 tys zł. Różnica ta została pokryta przez nadwyżkę z lat ubiegłych, pożyczkę z WFOSiGW oraz długoterminowy kredyt.
Z ogólnej sumy wydatków na inwestycje wydatkowano 4 164 tys. zł, co stanowiło 18% wszystkich dochodów. Największą inwestycją 2000 r. była budowa sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr. 2 (2 584 tys.) Inwestycje w miejską infrastrukturę i transport zabrały następne 1 540 tys (głównie rozbudowa kanalizacji sanitarnej i budowa przepompowni wód deszczowych).
Z pozostałych wydatków (bieżących) największą pozycję stanowiła oświata - ok. 12 mln, Gopodarka komunalna i transport - 2 268 tys, opieka społeczna i ochrona zdrowia - 2 558 tys oraz kultura i sport - nieco ponad 1 milion. Administracja samorządowa kosztowała nieco ponad 3 mln. Procentową strukturę wydatków bieżących Piastowa wg. działów w roku 2000 przedstawia wykres 33.
Wykres 33 Struktura wydatków w 2000 r. wg. działów (po odjęciu inwestycji)
Wnioski z analizy finansów samorządowych
Rok budżetowy 2000 był niedobrym rokiem dla samorządów ze względu na ogólny spadek koniunktury gospodarczej w kraju. Złą sytuację finansową zaostrzyły niekorzystne decyzje Ministerstwa Finansów i Edukacji Narodowej (m. in. finansowanie wydatków wynikłych z nowej Karty Nauczyciela). Miało to szczególnie dotkliwe skutki w miastach o skromnej bazie dochodów, do których należy Piastów. Pomimo, iż Piastów w bardzo wysokim stopniu (98%) wykorzystuje swoją bazę podatkową, rok 2000 był drugim z kolei rokiem spadku dochodów.
Ambitne plany inwestycyjne na rok 2000 (ponad 30 procent budżetu) mogły zostać zrealizowane tylko w połowie. Zadłużenie gminy jest w normie, zwłaszcza że kredyty zastały zaciągnięte korzystnie.
W wydatkach zwracają uwagę stosunkowo duże nakłady na kulturę i sport (5% wszystkich wydatków bieżących), co służy lokalnej integracji mieszkańców, której miasto bardzo potrzebuje. Uwagę zwracają również wysokie koszty prowadzenia przedszkoli miejskich - ponad 1,5 miliona czyli 7% wydatków bieżących miasta. Należy rozpatrzyć możliwość ich restrukturyzacji.
Podsumowanie