KontaktKontakt Strona glownaStrona główna

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

7. Potrzeby i możliwości rozwoju miasta

Potrzeby rozwoju gminy
Potrzeby wynikające z dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu
Tereny miasta są w większości zainwestowane, dlatego jest możliwe inwestowanie w trybie decyzji o warunkach zabudowy. Potrzeba sporządzenia planów miejscowych występuje dla obszarów:

  1. położonych w północnej części miasta, na przedłużeniu Al. Wojska Polskiego, w tym terenów, które nie uzyskały do tej pory zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze (w celu określenia przeznaczenia terenu oraz poprowadzenia układu komunikacyjnego),
  2. położonych w południowo – wschodniej części miasta, wzdłuż A. Jerozolimskich (w celu uporządkowania układu komunikacyjnego),
  3. położonych pomiędzy ul. 11 Listopada i ul. Dworcową (w celu uporządkowania przestrzennego terenu i określenia jego przeznaczenia),
  4. położonych w kwartale ulic Godebskiego, Harcerska, 11 Listopada i E. Orzeszkowej (w celu uporządkowania układu komunikacyjnego),
  5. położonych wzdłuż zachodniej granicy miasta (w celu uporządkowania układu komunikacyjnego),
  6. położonych wzdłuż projektowanej autostrady, na odcinkach, które przebiegają po terenie miasta (w celu określenia przeznaczenia).

Potrzeby wynikające ze stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony
W zakresie uwarunkowań funkcjonalnych:

  1. potrzeba określenia dopuszczalnej intensywności i wysokości zabudowy na poszczególnych terenach (bez określania rodzaju zabudowy mieszkaniowej),
  2. potrzeba zwiększenia terenów przeznaczonych pod zieleń publiczną oraz usługi sportu i rekreacji,
  3. potrzeba dopuszczania na terenach mieszkaniowych usług nieuciążliwych lub z uciążliwością ograniczoną do terenu działki własnej - w możliwie dużym zakresie.

W zakresie uwarunkowań społeczno – gospodarczych potrzeba:

  1. tworzenia miejsc pracy, przez określenie terenów wskazanych pod produkcję i funkcje magazynowo – składowe oraz umożliwienie samodzielnego tworzenia miejsc pracy przez mieszkańców przez dopuszczenie na terenach mieszkaniowych usług nieuciążliwych lub z uciążliwością ograniczoną do terenu działki własnej - w możliwie dużym zakresie.
  2. wprowadzenia usług, które mogłyby nie tylko mieszkańcom miasta ale także gmin sąsiednich, stwarzając jednocześnie dodatkowe miejsca pracy dla mieszkańców,
  3. wprowadzania usług, co najmniej w parterach budynków mieszkalnych, na terenach wyznaczonych pod centrum miasta,
  4. prowadzenia działalności umożliwiającej integrację mieszkańców oraz ich identyfikację z miejscem zamieszkania,
  5. prowadzenia działalności aktywizującej grupę mieszkańców, korzystającą ze świadczeń ZUS i pomocy społecznej.

W zakresie uwarunkowań kompozycyjno – estetycznych potrzeba:

  1. wykształcenia centrum miasta,
  2. kompozycyjnego powiązania zespołu „Białego Pałacu” z resztą miasta,
  3. zintegrowania północnej i południowej części miasta,
  4. określenia charakteru terenów niezainwestowanych, położonych w północnej części miasta oraz we wschodniej części miasta przy granicy z Ursusem,
  5. utrwalenia tendencji lokalizowania wyższej niż 11 m zabudowy jedynie wzdłuż głównych ulic,
  6. utrwalenia tendencji lokalizowania zabudowy nie przekraczającej 11 m w pozostałej części miasta,
  7. utrwalenia tendencji zachowania dużej powierzchni biologicznie czynnej na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wolnostojącej i bliźniaczej,
  8. zwiększenia powierzchni minimalnej działki przy zabudowie jednorodzinnej szeregowej,

Potrzeby w zakresie uwarunkowań środowiskowych i kulturowych zostały omówione w następnych punktach.
Potrzeby wynikające ze stanu środowiska
W zakresie stanu rolniczej przestrzeni produkcyjnej:

  1. zmiana przeznaczenia pozostałych gruntów rolnych na cele nierolnicze, ze względu na wysokie klasy gleb (II i III), położenie wzdłuż cieku wodnego oraz słabą nośność gruntów wskazane byłoby ich przeznaczenie na cele rekreacyjne,
  2. docelowa likwidacja zabudowy siedliskowej (gospodarstw rolnych).

W zakresie zasobów wodnych:

  1. poprawa jakości wód naziemnych przez uzupełnienie kanalizacji deszczowej i realizację oczyszczalni ścieków deszczowych,
  2. ochrona zasobów wód podziemnych.

W zakresie ochrony środowiska:

1. poprawa jakości powietrza przez:
a. likwidację nieekologicznych źródeł ciepła, przekształcenie indywidualnych kotłowni na terenach zabudowy jednorodzinnej na stosowanie paliw ekologicznych,
b. rozbudowę sieci cieplnej, zgodną z wnioskiem do studium, złożonym przez zarządzającego tą siecią,
c. rekultywacja gleby zanieczyszczonej ołowiem, a do czasu jej dokonania zapobieganie unoszeniu zanieczyszczeń ołowiem z fragmentów terenu, gdzie występują ww. zanieczyszczenia gleby,
d. zmiany w komunikacji powodujące przeniesienie największego ruchu pojazdów na ulice, wzdłuż których istnieje zieleń wysoka lub istnieje możliwość jej realizacji,
2. wykorzystanie dobrej jakości gleb na terenach przeznaczonych pod urbanizację poprzez pozostawanie dużej powierzchni biologicznie czynnej – przede wszystkim na terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową – w celu powstawania ogrodów przydomowych, tworzenia zieleni wewnątrzosiedlowej oraz śródmiejskiej,
3. ograniczenie uciążliwości przez:
a. ochronę zieleni wysokiej wzdłuż ulic, na których występuje wzmożony ruch kołowy,
b. zmiany w komunikacji powodujące przeniesienie największego ruchu pojazdów na ulice, wzdłuż których istnieje zieleń wysoka,
c. przeznaczenie terenów położonych w strefach uciążliwości pod inne funkcje niż mieszkaniowe,
d. stosowanie rozwiązań technicznych ograniczających uciążliwości na terenach, na których już zrealizowano budynki mieszkalne.

W zakresie ochrony przyrody:

  1. objęcie ochroną w formie pomników przyrody pojedynczych wartościowych drzew, do tej pory taką ochroną nie objętych,
  2. objęcie ochroną pozostałości ciągu ekologicznego rzeki Żbikówki na odcinku dotychczas niezabudowanym.

Potrzeby wynikające ze stanu dziedzictwa kulturowego
W zakresie dziedzictwa kulturowego istnieje potrzeba:

  1. zweryfikowania i uporządkowania zasobów dziedzictwa kulturowego,
  2. zidentyfikowania zespołów zabytkowych i wprowadzenia ich całościowej ochrony w miejsce ochrony pojedynczych obiektów,
  3. zidentyfikowania i wprowadzenia ochrony:
  • cech krajobrazu kulturowego,
  • miejsc upamiętniających wydarzenia historyczne, bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji,
  • dóbr kultury współczesnej,

Potrzeby wynikające z warunków i jakości życia mieszkańców
W zakresie infrastruktury społecznej istnieje rosnące zapotrzebowanie na miejsca w przedszkolach.
W zakresie dostępu do miejsc pracy istnieje zapotrzebowanie na większą ilość miejsc pracy na terenie miasta.
W zakresie ochrony zdrowia istnieje potrzeba:

  1. zmiany lokalizacji ogrodów działkowych usytuowanych przy Al. Tysiąclecia, w strefie dużych zanieczyszczeń powietrza od komunikacji,
  2. ochrony mieszkańców przed skutkami obecności ołowiu w glebie, przez odpowiednie działania informacyjne, a także przy pomocy ustaleń planów miejscowych, w przypadku ich sporządzania,

W zakresie dostępu do przestrzeni publicznych istnieje potrzeba:

  1. większej ilości terenów sportowo – rekreacyjnych i zieleni publicznej,
  2. wyznaczonego miejsca służącego organizowaniu imprez publicznych, mogących służyć integracji społeczności,

W zakresie dostępu do infrastruktury technicznej istnieje potrzeba:

  1. uzupełnienia kanalizacji deszczowej oraz realizacji oczyszczalni ścieków deszczowych,
  2. podłączenia do kanalizacji sanitarnej osiedla kolejowego i przekształcenia odcinka sieci ogólnospławnej położonej w ulicy Tuwima w kanalizację deszczową,

Potrzeby wynikające z zagrożeń bezpieczeństwa ludności i jej mienia

W zakresie zagrożenia przestępczością istnieje przede wszystkim potrzeba wynikająca z istnienia na terenie Piastowa agresywnie zachowujących się grup młodzieży, które z czasem, przy braku skutecznych działań, mogą przekształcić się w grupy przestępcze. Zapobiec można temu poprzez rozszerzenie oferty możliwości spędzania wolnego czasu przez młodzież.
W zakresie zagrożeń komunikacyjnych:

  1. przebudowa niebezpiecznych skrzyżowań,
  2. zamknięcie możliwości przekraczania torów kolejowych w miejscach do tego nie przeznaczonych,
  3. realizacja dodatkowych bezkolizyjnych przejść wiążących północną i południową część miasta.

Możliwości rozwoju gminy
Ze względu na położenie, skomunikowanie i uzbrojenie Piastów ma korzystne warunki rozwojowe. Ze względu na dostępność terenów pod inwestycję miasto ma ograniczone możliwości rozwoju. W granicach Piastowa znajduje się niewiele terenów niezainwestowanych. Oprócz dwóch większych terenów, położonych w północnej (przy granicy z Ożarowem) i wschodniej (przy granicy z Ursusem) części miasta istnieje kilka mniejszych terenów, na których jest możliwość uzupełnienia zabudowy (przy granicy z Pruszkowem i w centrum miasta). Pewnego typu rezerwą terenu są położone w części centralnej miasta ogrody działkowe, które wskazane byłyby do likwidacji i przeniesienia w inne miejsce.
Zwiększenie możliwości rozwojowych miasta może nastąpić w chwili realizacji autostrady i drogi ekspresowej. Ich przebieg, ustalony w chwili sporządzania niniejszego studium decyzją lokalizacyjną stwarza możliwość korekty granic gminy, tak aby fragmenty terenów gmin sąsiednich (Ożarów, Ursus) odcięte autostradą i drogą ekspresową znalazły się w granicach miasta Piastowa a odcięty ww. przebiegiem fragment miasta Piastowa wszedł w granice gminy Ursus. Zwłaszcza tereny położone po północnej stronie miasta, wchodzące w skład gminy Ożarów mogłyby rozwiązać kilka podstawowych problemów związanych z możliwościami rozwoju miasta Piastowa. Część z nich mogłaby być przeznaczona pod ogrody działkowe, część na cele rekreacyjne (tereny położone wzdłuż Żbikówki) a na części można byłoby zlokalizować cmentarz. Są to tereny, o niekorzystnych warunkach gruntowych ze względu słabą nośność gruntów. Jako znajdujące się w strefie hałasu od projektowanej autostrady nie nadają się pod zabudowę związaną ze stałym pobytem ludzi.
Jakość skomunikowania gminy z terenami sąsiednimi, w tym z aglomeracją warszawską, zależą w znacznym stopniu od sposobu realizacji autostrady. Niekorzystnym z punktu widzenia interesu gminy jest zakładana obecnie szerokość jezdni 6,0 m na przejeździe przedłużenia ul. L. Lisa Kuli przez autostradę. Wskazane jest poszerzenie ww. jezdni do 7,0 m, co umożliwi w przyszłości przeprowadzenie na tej trasie linii autobusowej. Wskazane jest również takie zaprojektowanie ulicy serwisowej, biegnącej po południowej stronie autostrady, aby mogła przejąć pojazdy o ciężarze ponad 12 t. Zmniejszy to ryzyko wykorzystywania ulic gminnych przez ruch pojazdów ciężarowych, korzystających z węzła Konotopa.
Możliwości rozwoju gminy ilustruje rysunek nr 10.