KontaktKontakt Strona glownaStrona główna

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ogólne

Trwa kampania

09-08-2006

Trwa kampania "LATO BEZ %", której celem jest ograniczenie sprzedaży alkoholu nieletnim, tym razem poprzez działania skierowane do sprzedawców. Organizatorem kampanii jest Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Piastowie, a wykonawcą firma "Homo Homini". Z badań przeprowadzonych przez "Homo Homini" w lutym tego roku wynika, że aż 94 % nieletnich miało już kontakt z alkoholem. Przynajmniej 1/3 z nich przyznała się do upicia do nieprzytomności. Wakacje to okres, kiedy młodzi ludzie mają najwięcej czasu wolnego i wówczas najczęściej po raz pierwszy sięgają po alkohol. Przyczyn tego zjawiska jest wiele. Jedną z nich jest na pewno łatwy dostęp do napojów alkoholowych w sklepach, które nie sprawdzają wieku klienta. Na kampanię "Lato bez %" składają się następujące działania: 1. LIST DO SPRZEDAWCÓW Tuż przed wakacjami do sprzedawców i właścicieli sklepów z napojami alkoholowymi został wysłany list, podpisany przez Burmistrza Miasta Piastowa. Przybliżył on problemy i zagrożenia młodych ludzi używających alkoholu, przypomniał o tym, iż wg polskiego prawa sprzedaż alkoholu nieletnim jest przestępstwem oraz że sprzedawca ma prawo żądać dokumentu potwierdzającego wiek klienta. 2. REKLAMA ZEWNĘTRZNA Do każdego sklepu i baru dotarły plakaty przedstawiające rozbitą butelkę alkoholu i napis "Rozbij schemat" oraz logo kampanii. Właściciele punktów sprzedających alkohol zostali poproszeni o powieszenie plakatów w widocznym miejscu i otrzymali informację na temat rozpoczynającej się kampanii, czego dotyczy, jaki będzie jej przebieg. Na plakatach umieszczona jest rozbita butelka piwa, gdyż zgodnie z badaniami piwo jest najbardziej preferowanym alkoholem przez nieletnich. To także piwo jest alkoholem najczęściej spożywanym po raz pierwszy przez nastolatków. Z badań: Jaki rodzaj alkoholu spożywałeś po raz pierwszy? 67% - piwo, 24% - wino, 9% - alkohole wysokoprocentowe Jakie rodzaje alkoholu spożywasz najczęściej? 57% - piwo, 22% - wino, 18% - wódka, 3% - inne 3. AGENT SPECJALNY Do wszystkich sklepów i barów na terenie Piastowa udali się już po raz pierwszy "agenci specjalni" - młodzi ludzie, którzy ukończyli 18 rok życia, ale ich wygląd przy próbie zakupu powinien wzbudzić wątpliwości sprzedawcy, co do ich pełnoletności. Dokonują oni próby zakupu alkoholu, badając czujność sprzedawców. Sklepy są badane w różnych terminach w ciągu trwania całej akcji. W razie poproszenia "agenta specjalnego" o dowód tożsamości w celu ustalenia jego wieku, odkryje on swoją prawdziwą tożsamość i zrezygnuje z zakupu, dziękując za współpracę. W razie braku kontroli dokumentów i gotowości sprzedania alkoholu bez sprawdzania wieku klienta, agent zrezygnuje z zakupu i sporządzi odpowiedni raport. Pod koniec wakacji "agenci specjalni" jeszcze raz trafią do wszystkich punktów z alkoholem, sprawdzając "kto się poprawił". Po zakończeniu tych działań zostanie sporządzony raport - wykaz sklepów, barów i restauracji, które podczas wizyty "agentów specjalnych" nie wykazały się czujnością i były gotowe sprzedać alkohol młodo wyglądającej osobie, bez sprawdzania jej prawdziwego wieku. Raport ten zostanie przekazany Burmistrzowi Miasta Piastowa, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Piastowie oraz Komendantowi piastowskiej Policji. 4. NAGRODA I KARA Uwieńczeniem całej kampanii ma być wręczenie Certyfikatu Rzetelnego Sprzedawcy tym, którzy respektują prawo i sprawdzają wiek klienta oraz Napomnienia tym, którzy nie wykazali się czujnością podczas całej akcji.

« Powrót