1. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej i określanie sposobu wykonywania uchwał,
2. Gospodarowanie mieniem komunalnym,
3. Wykonywanie budżetu,
4. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
5. Kierowanie bieżącymi sprawami Miasta Piastowa oraz reprezentowanie go na zewnątrz,
6. Zaciąganie zobowiązań finansowych,
7. Rozstrzyganie indywidualnych spraw w drodze decyzji administracyjnych,
8. Wykonywanie funkcji kierownika Urzędu Miejskiego i sprawowanie zwierzchnictwa służbowego wobec zatrudnionych pracowników oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz bezpośredniego nadzoru nad:
1) Urzędem Stanu Cywilnego,
2) Referatem ds. Obronnych, OC i Reagowania Kryzysowego,
3) Samodzielnym Stanowiskiem Radcy Prawnego,
4) Samodzielnym Stanowiskiem ds. Audytu i Kontroli Wewnętrznej,
5) Pełnomocnikiem ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
6) Referatu ds. Zamówień Publicznych.